Свойства на моторните масла. Моторното масло с високо съдържание на пепел съдържа механични примеси, които увеличават износването на двигателя и могат да запушат маслени канали и филтри. Наличието на механични примеси в маслото обикновено е следствие от лошото качество на производството и съхранението на маслото. По време на работа на автомобила той се увеличава поради натрупването на продукти от износване (предимно втулките на коляновия вал).
Свойства на моторните масла
Съдържание на вода – водата е вреден примес, който насърчава образуването на емулсия (пяна), което влошава смазването на двигателя поради запушване на канали, а също така допринася за образуването на утайки.
Алкално число – характеризира съдържанието на водоразтворими киселини и основи в маслото, което определя корозивния му ефект върху металите и миещата способност. Изразено като количество калиев хидроксид (KOH) на грам масло (mgKOH/g). По време на работа на автомобила съдържанието на киселина в маслото се увеличава, а алкалният му номер намалява, което е свързано с увеличаване на корозивната му активност и влошаване на почистващите свойства.
Детергентните свойства на моторното масло
Te са способността му да предотвратява появата на тъмни лакови отлагания върху полата и страничната повърхност на буталото. Те се определят от качеството на пречистване на базовото масло, неговото алкално число, както и съдържанието и нивото на качество на детергенти. Дисперсанти и други добавки, които задържат замърсяванията в маслото и предотвратяват отлагането им върху повърхността на детайлите.
Точката на възпламеняване характеризира наличието на ниско кипящи фракции в маслото. То определя склонността му да гори и да образува въглеродни отлагания при контакт с горещи части на двигателя. Добрите масла имат висока точка на възпламеняване. По време на работа пада поради разреждане на маслото.
Цветът на моторното масло и неговата прозрачност отчасти характеризират качеството на маслото. Преди това, когато се използваха само минерални масла без добавки, качеството на маслата от един и същи клас се определяше от неговия цвят. Добре рафинираните масла имаха златисто-меден или кехлибарен цвят и висока прозрачност, лошо рафинираните масла бяха тъмнокафяви, даже почти черен .
Понастоящем тази характеристика не е решаваща при определяне на качеството на моторното масло, тъй като съвременните масла могат да имат широка гама от цветове, в зависимост от вида на базовото масло и състава на пакета с добавки. По време на работа маслото потъмнява, което е следствие от окисляването на базовото масло и натрупването на замърсители в него.